رئيس دانشگاه علوم پزشكي يزد خبر داد:مسموميت 300 دانشجوي دختر دانشگاه يزد

                                                                

به احتمال قوي غذاي يكي از آشپزخانه هايي كه غذاي دانشجويان را تهيه مي كرده منشاء آلودگي و بيماري بوده است

»سيصد دانشجوي خوابگاه دختران دانشگاه يزد در اثر مسموميت راهي بيمارستان شدند«.

دكتر ميرمحمدي رئيس دانشگاه علوم پزشكي يزد با اعلام اين خبر در گفتگو با خراسان گفت: از ابتداي هفته گذشته، تعدادي از دختران خوابگاه دانشگاه يزد با بيماري اسهال و استفراغ به درمانگاه ها و بيمارستان ها مراجعه كردند كه درمان تعدادي از آنها به صورت سرپايي انجام شد اما حدود 10 تا 12 نفر در بيمارستان ها بستري شدند.
وي افزود: منشاء آلودگي اين بيماري و علت اصلي آن هنوز مشخص نيست اما احتمالاتي درباره آلودگي ناشي از غذا، آب و بيماري ويروسي وجود دارد كه همه اين موارد در دست بررسي است.
دكتر ميرمحمدي گفت: براي بررسي دقيق از وزارت بهداشت درخواست كمك كرده ايم كه با اعزام گروهي اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد.
وي افزود: همچنين از دانشگاه يزد خواسته ايم تا مشخص شدن نتيجه از آشپزخانه هايي كه تاكنون غذاي دانشجويان را تهيه مي كرده اند و مورد ترديد هستند غذا دريافت نشود.
به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشكي يزد تمام احتمالاتي كه ممكن است باعث بيماري شده باشد را بررسي مي كنيم تا علت آلودگي مشخص شود.

دكتر نوري شادكام معاون بهداشتي دانشگاه يزد نيز با اعلام اين كه 150 دانشجوي دختر دانشگاه يزد در اثر مسموميت ناشي از غذاي دانشگاه راهي بيمارستان شده اند به خبرنگار ما گفت: علاوه بر اين، تعدادي از دانشجويان اين خوابگاه به صورت سرپايي به بيمارستان ها و درمانگاه ها مراجعه كرده اند كه به دليل پراكندگي تعداد  آنها مشخص نيست. اما براساس اطلاعات به دست آمده، تاكنون 150 دانشجوي دختر تحت درمان سرم تراپي و درمان هاي مراقبتي قرار گرفته اند.
وي افزود: اين بيماري از روز سه شنبه هفته گذشته با مراجعه تعدادي از دانشجويان خوابگاه دختران دانشگاه يزد با علايم تب و لرز، سرگيجه، استخوان درد و در نهايت اسهال به درمانگاه ها و بيمارستان ها آغاز شد و در روز چهارشنبه با افزايش تعداد مبتلايان به اوج خود رسيد. اما در حال حاضر با اقدامات درماني و كنترلي و پيشگيري توانسته ايم اين بيماري را كنترل كنيم.


رئيس مركز بهداشت استان يزد در پاسخ به اين پرسش كه علت بروز بيماري در بين دانشجويان اين خوابگاه چه بوده است، گفت: جمع بندي ها و بررسي هاي اپيدمولوژيكي حاكي از   آن است كه به احتمال قوي  آلودگي مواد غذايي يا آ شاميدني، علت اصلي شيوع اين بيماري بوده است و باز هم به احتمال قوي غذاي يكي از آشپزخانه هايي كه غذاي دانشجويان دختر را تهيه مي كرده است منشاء آلودگي و بيماري بوده است.
وي افزود: اما در پي نتايج آزمايشگاهي، امروز به صورت قطعي دليل بيماري و شيوع مسموميت در بين دختران دانشجو مشخص مي شود.
دكتر نوري همچنين گفت: در حال حاضر 8 نفر از اين دانشجويان در بيمارستان بستري هستند و درمان هاي مراقبتي را دريافت مي كنند. وي افزود: به محض مشخص شدن دلايل شيوع اين بيماري و جمع بندي دقيق از تعداد مبتلايان، آمار و اطلاعات اعلام مي شود.
به گفته معاون بهداشتي دانشگاه يزد جاي هيچ گونه نگراني نيست و حال همه افرادي كه به اين بيماري مبتلا شده اند، رضايت بخش است.

در همين زمينه امراللهي معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه يزد به مهر گفت: در پي شيوع نوعي بيماري در ميان دانشجويان خوابگاه دختران دانشگاه يزد 100 نفر از دختران خوابگاهي به بيمارستان منتقل شدند. هم اكنون يك هزار نفر از سكنه خوابگاه دختران محل سكونت خود را ترك كرده اند و يك هفته مي توانند در منازل خود به استراحت بپردازند.
وي افزود: از يكشنبه شب گذشته 2 نفر از دانشجويان خوابگاه دختران دچار ناراحتي با علايم تب و لرز، سرگيجه و استخوان درد و در نهايت اسهال شده بودند كه به بيمارستان منتقل شدند.

وي اضافه كرد: آمار دانشجويان مبتلا روز به روز افزايش مي يافت به طوري كه در شب دوم 8 نفر دچار بيماري شدند و شب سوم نيز 100 نفر از دانشجويان به بيمارستان منتقل شدند. اكثر دانشجويان مورد درماني سرپايي و 10 نفر نيز به مدت يك شب در بيمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.

معاون دانشجويي دانشگاه يزد در خصوص علت شيوع اين بيماري ميان دانشجويان اظهار كرد: نوعي باكتري كه راه انتقال آن از طريق مدفوع است، عامل بيماري است.
وي با بيان اين‌كه يك هزار و 900 نفر در خوابگاه دختران دانشگاه يزد سكونت دارند، افزود: اين ايام مقارن با امتحانات ميان ترم دانشجويان است و باتوجه به اين كه يك هزار نفر از دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه را ترك كرده اند و ضمن اين كه امكان سرايت به دانشجويان ديگر نيز وجود دارد، تصميم گرفته شد امتحانات ميان ترم يك هفته به تعويق بيفتد.

رییس دانشگاه یزد روز شنبه یازدهم آذرماه در مصاحبه با رسانه ها،از کنترل عامل بیماری زا در خوابگاههای خواهران خبرداد. آقای دکتر میبدی با تشریح نحوه مراجعات ساکنان خوابگاههای دختران دانشگاه به بیمارستانهای شاه ولی و شهید صدوقی یزد در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم آذرماه، آمار این مراجعات را یکصد وچهل و شش نفر اعلام کرد. وی با اشاره به این نکته که بسیاری از آنان به دلایلی غیر از مسمومیت، به این دو مرکز مراجعه کرده اند، تعداد دانشجویانی را که به دلیل ناراحتی گوارشی در بخش بیماریهای عفونی بستری شدند، نه نفر اعلام کرد. وی افزود پی گیریهای مسوولان دانشگاه و بهداشت استان برای تعیین منشاء آلودگی ادامه دارد


اخبار و شواهد حاكي از آن است اين اولين باري نيست كه شاهد مسموميت هاي دسته جمعي در اثر مصرف مواد غذايي هستيم.  آخرين بار در ماه رمضان 80 نفر در اثر مصرف غذاي يك آشپزخانه در مشهد دچار مسموميت شدند كه در نهايت منجر به مرگ يك كودك 11 ساله شد.
همچنين اين دومين باري است كه شاهد مسموميت دانشجويان هستيم كه بار اول، غذاي دانشگاه باعث مسموميت گسترده دانشجويان در يكي از دانشگاه هاي شد. اگرچه هنوز علت مسموميت 300 دانشجوي دختر دانشگاه يزد مشخص نيست، اما به گفته معاون بهداشتي دانشگاه يزد غذاي دانشگاه به احتمال قوي عامل مسموميت اين دانشجويان بوده است.
بنابراين انتظار اين است كه اولا علت دقيق اين حادثه پيگيري شود و دوم اين كه نظارت دقيقي از سوي مسئولان وزارت بهداشت بر رعايت مسائل بهداشتي در آشپزخانه ها صورت گيرد، تا ديگر بار شاهد چنين حوادثي نباشيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا